معرفی گیاه سروپژیا

نام علمی
Ceropegia woodii
خانواده Asclepiadaceae

سروپژیا از خانواده خرزهره بوده و نام علمی آن Ceropegia woodii می باشد که گیاهی سرسبز از گیاهان بومی آفریقای جنوبی می باشد. این گیاه توسط یک متصدی باغ گیاه شناسی در سال 1881 در ارتفاع 1500 متری کشف شد. Ceropegia woodii یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی می باشد که به دلیل داشتن ظاهری زیبا و دلنشینی که دارد قابلیت آویز بودن را دارد. سروپژیا بسیار مقاوم بوده و می توان آن را به راحتی در آپارتمان بر روی تاقچه ها یا سبدهای آویز نگهداری کرد.

 

معرفی گیاه سروپژیا و نحوه ی نگهداری

 

مشخصات ظاهری سروپژیا

این گیاه قابلیت رشد طولی تا 2 متر را دارد و اگر شرایط ایده آل برای رشد این گیاه فراهم باشد و به خوبی از آن نگهداری شود در اواخر تابستان گل های فانوسی شکل کوچک که دارای 5 گلبرگ می باشند به رنگ های قرمز، سفید و بنفش به طول 3 سانتی متر خواهد داد.

 

نحوه گلدهی سروپژیا

تولید غده هم در ریشه و هم در ساقه ها سبب می شود که شما به راحتی بتوانید آن را تکثیر کنید. شرایط نوری برای نگهداری این گیاه بسیار مهم می باشد. اگر نور کافی به این گیاه برسد رنگ برگ های این گیاه سبز تیره و اگر نور که به آن می رسد به اندازه ی مورد نیاز گیاه نباشد رنگ آن سبز روشن می شود.

مقدار نور مورد نیاز برای سروپژیا

توجه داشته باشید که نور مناسب این گیاه نور مستقیم آفتاب نیست بلکه نور سایه مانند مناسب آن می باشد و به راحتی می توان در خانه این نور را با نور مصنوعی مناسب و کافی برای گیاه فراهم کرد تا برگ های آن خوشرنگ شوند.

 

برای گلدهی و رشد بهتر می توانید از لامپ های رشد گیاه استفاده کنید .

 

لامپ رشد گیاه چگونه باعث فتوسنتز در گیاهان می شود ؟

آبیاری

برای آبیاری این گیاه پس از هر بار آب دادن باید منتظر بمانید تا خاک کاملاً خشک شود و سپس مجدداً به آبیاری آن بپردازید. زیرا آبیاری زیاد این گیاه باعث آسیب دیدن شدید ریشه گیاه خواهد شد.

 

رطوبت


رطوبت زیاد برای این گیاه مناسب نمی باشد و رطوبت محیط برای آن کافی می باشد. برای تامین رطوبت کافی این گیاه کافیست کف گلدان را از سنگ ریزه پر کرده و هر دو هفته یکبار آن را از آب پر کنید. اما توجه کنید که به هیچ وجه کف گلدان نباید با زیر گلدانی تماس داشته باشد.

 

دما


مناسب ترین دمای نگهداری این گیاه همان دمای اتاق می باشد و به خوبی در این دما رشد می کند. و در فصل زمستان در نظر داشته باشید که دمای محیط نباید کمتر از 15 درجه برسد.

 

خاک مناسب

 

خاک این گیاه باید سبک باشد و برای تهیه این خاک میتوانید مخلوطی از یک قسمت پیت، یک قسمت خاک باغچه و 2 قسمت ماسه تهیه کنید.

 

 

پرورش بنفشه افریقایی  با لامپ رشد گیاه !

 

زمان مناسب تعویض گلدان گیاه سروپژیا

 

برای تعویض گلدان این گیاه نیاز به عجله نمی باشد زیرا این گیاه علاقه مند است تا ریشه هایش پر و در هم شود و تا گیاه به آن مرحله نرسیده نیازی به تعویض گلدان گل نمی باشد.

 

روش تکثیر گیاه سروپژیا

 

زمان تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد و به دو روش امکان پذیر است.

روش اول

برای تکثیر این گل به یک گلدان متوسط، کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس، شن درشت نیاز داریم. حال پس از آماده کردن لوازم مورد نیاز گلدان را با کمپوست و کاکتوس کاملاً پر کنید و سپس مقدار کمی از شن را روی خاک پاشیده و 3 غده را رون شن قرار دهید و در آخر کمی کمپوست را مرطوب کنید.

روش دوم

در این روش نیز مانند روش اول به یک گلدان متوسط، کمپوست گیاهان گوشتی و کاکتوس و هم چنین پودر هورمون ریشه زایی نیاز داریم. در این روش بجای شن درشت از پودر هورمون ریشه زایی استفاده می کنیم به این صورت که انتهای ساقه را بین 5 تا 7 سانتی متر در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده سپس هر سه قلمه را در گلدانی که قبلا پر از کمپوست گیاهان گوشتی و کاکتوس آماده کرده بودیم فرو کرده و در آخر مقدار کمی به آن آب می دهیم. ریشه دهی این گیاه بعد از دو تا سه ماه آغاز می شود و گیاه شروع به رشد خواهد کرد. نکته ای که در این مدت باید به آن توجه کنید آبیاری گیاه می باشد که تا زمانی که خاک به طور کامل خشک نشده است نباید به آن آب دهید. همچنین این گیاه با داشتن علاقه زیاد به نور نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد و باید نوری که به گیاه میرسد مانند زمانی باشد که کمی سایه بوجود می آید و آفتاب به شدن برای این گیاه مضر است. بهترین دمای نگهداری این گیاه 15 تا 20 درجه سانتی گراد می باشد. اگر هر یک از نکات گفته شده رعایت نشود گیاه تخریب شده و آسیب می بیند و تمام زحمات شما در طی چند هفته از بین می رود.

 

مشکلات و بیماری هایی که ممکن است برای این گیاه به وجود بیایند عبارتند از:

  1. زرد شدن برگ ها که در اثر آبیاری نادرست و یا عدم رسیدن نور کافی به گیاه بوجود می آید.
  2. ریزش برگ ها که به علت عدم تعادل دمایی نظیر مشکل سرمای زیاد و یا گرم بودن بیش از حد محیط نگهداری گیاه می باشد.
  3. سوختگی برگها که می تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باشد و یا اینکه رطوبت کافی به آن نرسید که با روش سنگریزه که در بالا گفته شد می توانید رطوبت آن را تامین کنید.
  4. خشک شدن برگ ها که به دلیل خشک شدن خاک گلدان و عدم آبیاری و یا آبیاری نامنظم اتفاق می افتد.
  5. زرد شدن قسمت پایینی برگ ها که در بیشتر مواقع به علت آبیاری بیش از اندازه می باشد.

 

موارد مهم در نگهداری گیاه سروپژیا

نور، دما، خاک مناسب، آبیاری، رطوبت کافی، تعویض گلدان و تکثیر همگی از عوامل مهم در نگهداری این گیاه می باشد که در زیر به آن می پردازیم.

  1. نور مستقیم آفتاب نور مناسب این گیاه نیست و باید در محیطی قرارداده شود که نور کامل تا کمی سایه داشته باشد اما به دور از نور مستقیم خورشید باشد.
  2. دمای نگهداری این گیاه نباید از 15 درجه کمتر و از 21 درجه بیشتر شود.
  3. یک قسمت پیت، یک قسمت خاک باغچه در کنار 2 قسمت ماسه خاک مناسب این گیاه می باشد.
  4. آبیاری به موقع مهم ترین عامل در رشد گیاه می باشد که باید تا زمان خشک نشدن خاک از آبیاری آن خودداری کنید زیرا در صورت آبیاری زیاد ریشه های گیاه دچار گندیدگی می شوند.
  5. رطوبت اتاق برای گیاه کافی و مناسب می باشد و برای اطمینان می توانید از روش سنگریزه که در بالا گفته شد استفاده کنید.
  6. در تعویض گلدان این گیاه عجله نکنید زیرا ریشه های این گیاه علاقه زیادی به در هم رفتن دارند و تا پر نشدن کامل گیاه نیازی به تعویض گلدان نمی باشد.
  7. در مکان های مرطوب گره های این گیاه روی خاک ریشه زده و تکثیر می شوند و در روش دیگر میتوان در اوایل بهار و یا پاییز با استفاده از قلمه ساقه آن را تکثیر کرد.

 

و در آخر جالب است بدانید که گیاه سروپژیا به راحتی در ایران پیدا نمی شود و اگر شما طرفدار این گیاه شده اید و تصمیم به خرید آن دارید قبل از آن باید به فکر نوع لامپ مناسب با این گیاه باشید زیرا این گیاه در مقابل نور بسیار حساس است و کوچکترین خطا باعث از بین رفتن همیشگی این گیاه می شود. ایران سان لایت آماده خدمت رسانی به شما به همراه مشاوره رایگان برای خرید لامپ مناسب گیاهان تان می باشد.

 

سوالاتی که قبل از خرید لامپ رشد گیاه براتون پیش میاد !

4.7/5 - (112 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *