طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان بسته به نوع گیاه، آب و هوای محل زندگی شما و همین طور شرایط داخل محیط می تواند متفاوت باشد. هر گیاهی نیاز به نوع خاصی کود، محدوده دمایی، میزان آب و تابش نور و همین طور الگوهای تعویض خاک دارد.

اگر فکر می کنید زندگی در یک آپارتمان کوچک شما را برای پرورش گیاهان و انواع گل و میوه ها محدود می کند، باید بگوییم که سخت در اشتباهید، می توانید با آموختن طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان این کار را انجام دهید. فقط نیاز به یک سری مهارت ها و آموختن در خصوص اصول این کار خواهید داشت. عوامل زیادی مانند دسترسی به نور خورشید، نوع خاک، رطوبت، آب و همین طور نگه داری می تواند روی عمر گیاه آپارتمانی شما تاثیر بگذارد. در ادامه ضمن ارائه یک سری نکات کلیدی و مهم در خصوص طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان بیشتر با این کار جذاب آشنا می شویم.

مهمترین اصول طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان

در صورتی که قصد انتخاب یک گیاه آپارتمانی را دارید می توانید به سراغ نمونه هایی بروید که با اتمسفر و آب و هوای محیط بسته سازگاری بیشتری دارند. در غیر این صورت باید نکاتی را رعایت کنید و وضعیت لازم را برای رشد گیاهان فراهم آورید. طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان بسته به نوع آب و هوا، میزان رسیدگی شما و همین طور نوع گیاه کاملا متفاوت است.

  • نور خورشید را به حداکثر برسانید.

شاید خیلی ساده به نظر برسد اما یکی از ارکان کلیدی و مهم و اصول پایه طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان آفتاب و نور خورشید است. روزانه شش تا هشت ساعت آفتاب مستقیم در یک آپارتمان باید به یک گل بتابد تا بتواند رشد مطلوبی داشته باشد. البته این کار سختی است. بخصوص در شهرهایی با ساختمان های بلند و طبقات میانی، بالکن ها و پشت بام ها بهترین محیط برای رشد گیاهان هستند، اگر روی طاقچه گیاه خود را نگه داری می کنید، بهتر است به سراغ نمونه ایی بروید که کم تر به نور خورشید نیاز دارند. سبزیجات معمولا در این دسته بندی قرار می گیرند. البته شما می توانید از منابع نور مصنوعی نیز استفاده کنید.

اگر در آب و هوای گرم تری زندگی می کنید می توانید گلدان هایی تهیه کنید که با استفاده از یک آویز در محیط بیرون قابل نصب هستند. طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان هایی که در موقعیتی به دور از شهر و آلاینده ها هستند به مراتب آسان تر از دیگر موقعیت ها است. معمولا در شهری مانند تهران شما در این مورد با مشکل مواجه می شوید.

طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان با نور کافی

  • خاک

رکن اساسی دیگری که باید نگه داری گیاهان حتما به آن توجه کنید خاک است. گیاهان برای بقا به آب، اکسیژن، خاک و مواد مغذی نیاز دارند. از آنجایی که محل نگهداری گل آپارتمانی و گیاه شما درون منزل عموما ظرف و سطل است باید از خاک معمولی باغچه استفاده کنید. زیرا در گلدان ها اکسیژن فشرده می شود و جریان آب نیز تا حد زیادی قطع می شود. در نظر داشته باشید که برای یک مخلوط گلدانی باید از زهکشی مناسب استفاده کنید و سعی کنید هر از چند گاهی کمی خاک را با تکه ای چوب یا هر چیز دیگری مخلوط کنید. از طرفی لازم است که خاک گلدان خود را از یک محیط تمیز و عاری از باکتری بردارید.

  • آب

طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان تا حد زیادی بستگی به نحوه آبیاری نیز خواهد داشت. بسته به نوع گیاه، این مقوله نیز متفاوت است. گیاهان در ظروف به مقدار زیادی آب در روز نیاز دارند. بنابراین بهتر است مکانی را برای نگهداری گل و گیاه خود در آپارتمان انتخاب کنید که دسترسی آسان به منبع آب داشته باشد. اگر تعداد زیادی گل برای آبیاری دارید، بهتر است آن ها را در بالکن قرار داده و با یک آب پاش این کار را انجام دهید. دقت کنید که صرفا ریشه نیاز به آب ندارد. در کتاب های طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان آمده است که میزان آبیاری مورد نیاز بسته به هر گل می تواند در حد میلی لیتر متفاوت باشد.

از نظری بسیاری از متخصصین این حوزه و محققین که در مورد طریقه مراقبت گیاه در آپارتمان مقالاتی نوشته اند، آب حتی مهم تر از نور خورشید است. مطمئن شوید که روش های آبیاری را به خوبی فرا گرفته اید. گلدان های پلاستیکی رطوبت را حفظ می کنند، در صورتی که گلدان های سفالی آن را پس از مدتی خارج می کنند. مشخص کنید که چه چیزی برای گیاه شما مهم تر است. به عنوان مثال برای کاکتوس ها و ساکولنت ها سفال بهتر است و در پلاستیک رشد خوبی ندارند. چون برعکس اغلب گیاهان زینتی، اصلا نیازی به رطوبت بالا ندارند. طریقه مراقبت گیاه در آپارتمان تا حد زیادی وابسته به دمای محیط است. به آن توجه جدی داشته باشید.

شیوه آبیاری از اصول مهم طریقه نگهداری گیاهان در آپارتمان

  • رطوبت

فاکتور کلیدی و مهم دیگری که شاید کمتر در مقالات مربوط به طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان در مورد آن شنیده باشید، رطوبت است. اگر گیاهان خود را در محیطی قرار می دهید که تهویه ندارد، شهر محل زندگی شما سرد و کوهستانی یا گرم و خشک است، حتما با استفاده از یک اسپری روی برگ گیاهان غبار آب بپاشید. این کار باعث می شود که طراوت گیاه همچنان حفظ شود. از طرفی اگر هنوز گیاه در مرحله کاشت است و آن را به خاک نسپرده اید، می توانید درون یک سینی پر از آب قرار دهید و پس از چند دقیقه، آن را از سینی خارج کنید.

طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان و مشخص کردن سطح میزان رطوبت، نیاز به اندازه گیری اولیه دارد. می توانید از دستگاه های رطوبت سنج برای این کار استفاده کنید.

  • از مدام جابجا کردن گلدان خودداری کنید

در مباحث طریقه مراقبت گیاه در آپارتمان یکی از بزرگترین آسیب هایی که می توانید به گیاه خود وارد کنید جابجا کردن مداوم آن است. این موضوع سبب می شود که به ریشه و ساقه گل و گیاه شوک وارد شده و به مرور شاخ و برگ آن ها را دچار مشکل، زردی و حتی شکستگی کند. حتی ریزش برگ های گیاهان آپارتمانی در بیشتر مواقع مرتبط با جابجایی مداوم گیاه است. از طرفی بهتر است که در کنار پنجره، نزدیکی بالکن که هم تابش نور خورشید، هم رطوبت و هم اکسیژن به اندازه کافی وجود دارد، محیطی را برای نگهداری تمامی گلدان های خود برگزینید. حتی جابجا کردن آن ها در حد بسیار کوتاه مدت و آوردن به کنار پنجره می تواند عامل بر هم ریختن اکوسیستم طبیعی آن ها شود.

  • گیاه خود را تمیز کنید

درست مانند انسان ها، گیاهان با کمی مراقبت احساس بهتری پیدا کرده و امید به زندگی شان چند برابر می شود. شاید این کمی کلیشه ای و عجیب باشد، اما واقعیت دارد. این ایده که برگ گیاهان خود را گردگیری کنید بسیار می تواند به این موضوع کمک کند. می توانید حتی برای این کار از یک مه پاش نیز استفاده کنید. این موضوع سبب می شود که بتوانید متوجه تغییرات گیاه شوید. این که هیچ گونه حشرات و آفاتی جلوی رشد گیاه شما را نگیرد خیلی مهم است، از طرفی در پس طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان جالب است بدانید که محققان معتقدند مالیدن کمی سس مایونز به روی برگ گیاه می تواند برای چند هفته آن را براق تر کرده و احساس شادابی خوبی به بافت سبز آن بدهد.

مه پاش برای تمیز کردن گیاه

  • از کود استفاده کنید

البته در همان ابتدا بگوییم که این کار را مطابق با نوع گیاه خود انجام دهید و تا جایی که می توانید در مقوله طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان با یک متخصص در این حوزه مشورت کنید. منطقی است که گیاهان نیاز به کود داشته باشند. در این حالت، کود خود را با سایر زباله های آلی مخلوط کنید تا یک کمپوست به دست بیاید. ازطرفی حتی می توانید هفته ای یک بار تفاله قهوه را روی خاک بپاشید و ببینید گیاه شما چگونه واکنش نشان می دهد.

البته که باید کود را متناسب با گیاه خود تنظیم کنید و حتی در حجم آن نیز زیاده روی نکنید. برای این کار می توانید به صفحه محصولات کود ادونس و کود بایوبیز مراجعه کرده و متناسب با نوع گیاه و مرحله رشد، بهترین گزینه را خریداری کنید. از طرفی اگر مطمئن هستید که میزان آبیاری شما درست است، لازم نیست که میزان زیادی کود استفاده کنید. برخی به اشتباه در حین آبیاری و با استفاده از گلدان های سوراخ، کل کود موجود در خاک را حذف می کنند. به این ترتیب یکی از مهم ترین شروط و پایه های طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان زیرپا گذاشته می شود.

چگونه سلامت گیاهان را در آپارتمان تضمین کنیم؟

معمولا در خصوص طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان می گویند که آبیاری مهم ترین وظیفه یک باغبان و رکن اساسی نگهداری گیاه است. حتی اگر باغ و گیاه شما در معرض باران باشد، احتمالا آب کافی نخواهد داشت. خاک در ظروف به سرعت خشک می شود. بخصوص زمانی که گیاه شما رشد می کند. خاک را با فشار دادن انگشت خود تا یک یا دو اینچ زیر سطح آن آزمایش کنید. اگر احساس می کنید خشک است باید آبیاری کنید. در ادامه بحث طریقه نگهداری گیاه در آپارتمان تغذیه و خاک مناسب، دفع آفات و حشرات و همین طور انواع بیماری ها با انتخاب سم مناسب و پاشش در موعد مقرر کلیدی ترین مواردی است که باید به آن ها دقت کنید.

4.3/5 - (38 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *