دیوار سبز هیدروپونیک یا گرین وال (Green Wall) که به نام های دیوار گیاهی (Plant Wall)، دیوار زنده (Living Wall) یا باغچه عمودی (Vertical Garden) هم می شناسند یکی از ترندترین نمونه های کشاورزی و ساخت بستر کشت گیاه در سال های اخیر است. با ساخت دیوار سبز هیدروپونیک نه تنها ظاهر محیط شهری و خانگی زیباتر خواهد شد بلکه از مزایای بسیار بیشتری نیز بهره خواهید برد که در ادامه توضیح خواهیم داد. پس از این آموزش شما می توانید با خرید تجهیزات هیدروپونیک، دیوار سبز بسازید و از آن استفاده کنید.

دیوار سبز چیست؟

منظور از دیوار سبز یا گرین وال چیست؟ به طور خیلی ساده به ساختارهای عمودی که گیاهان و پوشش های گیاهی مختلف بر روی آنها قرار گرفته دیوار سبز می گویند. دیوار سبز از لحاظ نوع محیط کشت به چندین دسته تقسیم بندی می شود که شامل خاک، سنگ یا آب است. با توجه به اینکه دیوار سبز ساختاری زنده است و گیاهان طبیعی بر روی آن قرار می گیرد، سیستم آبرسانی داخلی هم برای آن تعبیه می کنند.

توجه داشته باشید که دیوار سبز هیدروپونیک یا هر نوع دیگری با پوشش گیاهی که بر روی نمای ساختمان کار می شود متفاوت است چون صرفا جنبه زیبایی دارند و از آنها به عنوان یک ساختار پشتیبان استفاده می کنند. در گرین وال، محیط کشت رشد روی سطح یا ساختار دیوار قرار گرفته در حالی که گیاهان روی نما، ریشه در زمین دارند. علاوه بر این گیاهانی که بر روی نما هستند زمان خیلی بیشتری برای رشد نیاز دارند تا کل دیوار را بپوشانند در حالی که دیوار سبز در برخی مواقع با گیاهانی ساخته می شود که قبلا رشد کرده اند.

دیوار سبز یا گرین وال هیدروپونیک

انواع دیوار سبز یا گرین وال

در این مطلب تمرکز ما بر روی دیوار سبز هیدروپونیک به عنوان جدیدترین و کارآمدترین گونه گرین وال در دنیاست. با این حال بد نیست با انواع دیوار سبز یا دیوار زنده هم آشنا باشید. همانطور که در توضیحات قبلی نیز گفتیم دیوار سبز را می توان براساس بستر کشت به گرین وال های مبتنی بر بستر کشت خاک، آب مثل هیدروپونیک، هوا مثل ایروپونیک و مه مثل فوگ پونیک تقسیم بندی کرد.

از لحاظ سیستم کارکردی نیز دو نوع، دیوار سبز معمولی و دیوار سبز هوشمند یا Smart وجود دارند. در مدل اسمارت می توان زمان آبیای، تنظیم رطوبت، دما و pH را با فناوری های پیشرفته تنظیم کرد تا کمترین نیاز به وجود نیروی پرسنل یا تیم فنی به شکل 24 ساعته باشد.

هر نوع گرین وال که داشته باشید مثل دیوار سبز هیدروپونیک، می توان براساس محل نصب به دو نوع خانگی و بیرونی تقسیم بندی نمود. کارایی این دو سیستم ها هیچ تفاوتی ندارند و تنها عامل مؤثر کیفیت و کارایی سیستمی است که خریداری می کنید و میزان وقتی که برای آن در نظر گرفته اید.

دیوار سبز با هیدروپونیک بهترین نوع گرین وال محسوب می شود که دلایل اصلی آن را باید در مقاله مزایای محیط کشت هیدروپونیک مطالعه کنید. در ادامه پس از بررسی اجزای دیوار سبز هیدروپونیک، از جنبه های دیگری ویژگی های گرین وال هیدروپونیک را بررسی می کنیم تا متوجه شوید چرا مدل هیدروپونیک طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

انواع گرین وال هیدروپونیک

اجزای دیوار سبز هیدروپونیک

بسیاری از افراد سوال می پرسند یا در اینترنت جستجو می کنند که چگونه دیوار سبز بسازیم؟ دیوار سبز هیدروپونیک که در عنوان قبلی به عنوان بهترین نوع دیوار سبز معرفی کردیم یکسری اجزا و لوازم ثابتی دارد که در بین نمونه های مختلف گرین وال هیدروپونیک مشترک است. این اجزا عبارتند از:

  • پنل اصلی
  • بخش قابل جابجایی و تغییر (ماژولار) فلزی یا پلاستیکی
  • صفحه ای از جنس PVC یا پلی پروپیلن
  • لوله های مخصوص دیوار هیدروپونیک
  • مخزن مخصوص برای حفظ آب
  • پمپ آب برای انتقال از پایین به بالا
  • گیاه مورد نظر
  • مواد مغذی مثل کودهای آلی و ارگانیک
  • مخزن مخصوص نگهداری محلول مواد غذایی مختلف
  • اتصالات خاص برای نگهداری گلدان ها به پنل
  • سیستم تخلیه که انتهای هر گلدان قرار دارد تا آب اضافی را به انتهای گلدان ببرد که در نهایت از طریق گلدان آخری به سیستم لوله کشی رفته یا مجددا برای آبیاری استفاده می شود
  • منبع نور که شامل نزدیکی مناسب به نور خورشید یا خرید لامپ رشد گیاه بسته به نیاز

تجهیزات مورد نیاز برای گرین وال هیدروپونیک

آموزش ساخت دیوار سبز هیدروپونیک

پس از اینکه لوازم و تجهیزات دیوار سبز هیدروپونیک را خریداری کردید نوبت به آموزش دیوار سبز هیدروپونیک می رسد. برای این منظور لازم است مرحله به مرحله و با دقت پیش بروید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. ما در این قسمت برای اینکه خیلی ساده و خلاصه به سوال چگونه دیوار سبز درست کنیم پاسخ دهیم، آموزش را به چند مرحله تقسیم بندی کرده ایم تا راحتتر عمل کنید:

  • مرحله اول ساخت دیوار سبز هیدروپونیک | انتخاب دیوار مناسب

انتخاب دیوار مناسب جهت راه اندازی سیستم دیوار سبز هیدروپونیک از چندین منظر مهم است. جنبه اول داشتن فضای کافی برای اسمبل کردن سیستم و کاشت گیاهانی که مدنظر دارید. در درجه بعدی دیواری که انتخاب می کنید باید نسبت به زاویه تابش نور خورشید یا نورگیری وضعیت خوبی داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه گرین وال هیدروپونیک رطوبت زیادی دارد باید دیواری انتخاب کنید که لایه عایق داشته باشد و رنگ ضد آب مثل روغن بر روی آن زده شده باشد.

  • مرحله دوم ساخت دیوار سبز هیدروپونیک | تعیین ابعاد دیوار

ابعاد دیواری که انتخاب می کنید باید براساس تعداد گیاهان و سرعت و میزان رشد آنها باشد. بنابراین اگر گیاهانی انتخاب کرده اید که رشد سریعی دارند و به فضای زیادی نیاز دارند طبیعتا باید ابعاد دیوار بزرگ باشد.

  • مرحله سوم ساخت دیوار سبز هیدروپونیک | عایق بندی دیوار

همانطور که گفتیم دیوار سبز در خانه رطوبت زیادی تولید می کند بنابراین نصب مستقیم آن بر روی دیوار اشتباه است. پس باید بین دیوار اصلی و تجهیزات هیدروپونیک فاصله وجود داشته باشد. در درجات بعدی روی دیوار یک لایه PVC یا عایق ضد آب به همراه رنگ عایق لازم است.

  • مرحله چهارم ساخت دیوار سبز هیدروپونیک | نصب محیط کشت

بستر یا محیط کشت را می توانید به چند شکل انتخاب کنید که پایه و اساس انواع دیوار سبز هیدروپونیک است. روش اول استفاده از دو لایه نمدی پرچ شده روی قاب ماژولار و سپس محکم کردن آن به دیوار است. ریشه گیاهان نیز بین این دو لایه نمدی قرار می گیرد. مزیت نمد این است که جلوی تجمع آب اطراف ریشه و پوسیدگی و بوی نامطبوع را می گیرد.

روش دوم این است که محیط کشت هیدروپونیک انتخاب کنید که با لوله هایی شبیه به NFT و مارپیچی روی بستر کشت قرار می گیرند و ریشه گیاهان داخل سوراخ های این لوله هاست و کمی با محلول مواد غذایی که درون لوله ها در جریان تماس دارد. مخزن آب و مواد غذایی نیز در پایین سیستم دیوار سبز هیدروپونیک قرار می گیرند که به کمک پمپ کار انتقال انجام می شود.

  • مرحله پنجم ساخت دیوار سبز هیدروپونیک | نصب چراغ های رشد گیاه

برای خرید لامپ رشد گیاه در انواع مختلف همراه با گارانتی یا در صورت نیاز پروژکتور رشد گیاه می توانید ابتدا از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده نموده و سپس بهترین محصول را خریداری کنید.

  • مرحله ششم ساخت دیوار سبز هیدروپونیک | انتخاب بهترین و مناسبترین گیاهان

تصور نکنید که فقط بعضی از گیاهان را می توانید با این سیستم بکارید و پرورش دهید بلکه منظور اصلی این است که بعضی از گیاهان رشد بسیار بهتری را تجربه می کنند بنابراین منطقی است که چنین گیاهانی را انتخاب کنید. در ادامه مفصل تر در این رابطه صحبت کرده ایم.

مراحل ساخت دیوار سبز هیدروپونیک

بهترین و مناسبترین گیاهان برای دیوار سبز هیدروپونیک

یکی از مهمترین کارهایی که باید پس از انتخاب محیط کشت مناسب انجام داد، انتخاب بهترین و مناسبترین گیاه است. در این مطلب تلاش کرده ایم تا بهترین گیاهان را برای ساخت دیوار سبز در خانه معرفی کنیم:

  • پاکی ساندرا: گیاه همیشه چند ساله یا بوته کوچک با برگ های چرمی است که در همه نوع محیطی رشد می کند و نیاز به سایه کامل یا تقریبا محیط سایه ای دارد. بسیار مقاوم بوده و در برابر خشکسالی هم مقاومت دارد و آفت نمی زند. اواسط تا اواخر بهار هم گل های سفید رنگ می دهد.
  • اریگرون: گیاهی که بخاطر گل های ریز آفتابگردونی که از اردیبهشت تا آذر ماه شکوفه می کنند بسیار معروف است. نیاز به نور مستقیم خورشید یا کمی سایه دارد، مراقبت خاصی نیاز نیست، بر روی دیوار سبز هیدروپونیک به خوبی رشد می کند. با این حال زنبورها و پروانه ها عاشق این گیاه هستند و باید در فضای داخل خانه مراقب باشید.
  • آویشن: یک گیاه همیشه سبزی که گونه های زیادی دارد اما همه گونه های آویشن، برگ و گل های معطر در تابستان دارند. نیاز به مراقبت خاصی ندارد و آفت و بیماری نمی گیرد. نیاز به نور کامل خورشید دارد.
  • مرزنجوش: در نور کامل خورشید و با سیستم زهکشی عالی رشد خوبی دارد و در اکثر اقلیم ها نیز سازگاری نشان می دهد. برگ های مرزنجوش را باید قبل از گل دادن بردارید در غیر این صورت مزه تلخی پیدا می کنند.
  • توت فرنگی: توت فرنگی یکی از بهترین و مناسبترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک مخصوصا از نوع دیوار سبز هیدروپونیک است. باید یک مکانی که حفاظ داشته باشد ولی نور مناسبی دریافت می کند فراهم کنید. باید محلول کودی که استفاده می کنید درجه یک باشد.
  • پاپیتال: گیاهی با ساقه های چوبی و بالا رونده چسبنده که به خوبی کل فضای دیوار شما را خواهد پوشاند. همیشه سبز است و بنابراین محیط بسیار زیبایی فراهم می کند. در سایه هم رشد می کند و با اقلیم های مختلف سازگار است. نیاز به حرارت بالا ندارد و نور متوسط هم کافیست.

علاوه بر این، گیاهانی مثل شیر خشت، ناز فرانسوی، لیزوماکیا، هیوشرا، وینکا مینور، پلارگونیوم، گیلاردیا، رازک، لابورنوم، پوتوس، ارکیده، فیلودندرون، بروملیاد، تربچه، کاهو، اسفناج، پیازچه، سرخس و پیچ امین الدوله هم بسیار مناسب هستند.

بهترین گیاهان برای دیوار سبز هیدروپونیک

ویژگی ها و مزایای دیوار سبز هیدروپونیک

دیوار سبز هیدروپونیک یا گرین وال هیدروپونیک ویژگی های زیادی دارد که همین مزایا باعث شده تا به عنوان یکی از بهترین انواع دیوار سبز مورد استقبال قرار بگیرد. مزایای دیوار سبز هیدروپونیک عبارتند از:

  • بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه برای تزیین دیوارها و پوشاندن عیب و ایرادشان
  • در صورتی که به دیوار بیرونی منزل چسبیده باشد نقش عایق خواهد داشت
  • تنوع زیستی با سرعت بیشتری افزایش پیدا می کند
  • برخی افراد با راه اندازی و ساخت دیوار سبز هیدروپونیک در محوطه منزل از آن به عنوان پوشش یا حفاظی برای حریم شخصی استفاده می کنند
  • عایق صدای عالی هم برای محیط داخلی منزل هستند تا صدا از بیرون به داخل نیاید و هم برعکس
  • دیوار سبز هیدروپونیک به خاطر تصفیه کنندگی هوا، برای شهرنشینان مزیت بزرگی است
  • اشغال فضای کم به دلیل ساختار عمودی
  • رهایی از بیماری های خاک به خاطر محیط کشت هیدروپونیک
  • سرعت رشد بالاتر گیاهان در محیط کشت هیدروپونیک

مزایای دیوار سبز با هیدروپونیک

تفاوت سیستم دیوار سبز مبتنی بر هیدروپونیک با نوع خاکی

در این قسمت به شکل جدول قصد داریم تفاوت دیوار سبز بر پایه محیط کشت هیدروپونیک را با دیوار سبز بر پایه محیط کشت خاکی بررسی کنیم:

فاکتور مقایسه شونده دیوار سبز هیدروپونیک دیوار سبز خاکی
مصرف برق در سیستم هیدروپونیک، پمپ برق مصرف می کند سیستم خاکی کاملا به برق وابسته نیست هر چند به پمپ و تایمر برای آبیاری بهتر گیاهان نیاز دارد. با این حال اگر دستی این کار را انجام دهید مقرون به صرفه تر خواهد بود
آبیاری در مقیاس وسیع، آبیاری کمی پیچیده است تا بتوانید دما و pH بهینه را تنظیم کنید در بستر خاکی اگر دیوار سبز در فضای بیرون باشد می توانید با بارش باران و به شکل طبیعی نیاز گیاه را برآورده کنید اما در محیط داخل باید دستی آبیاری کنید که شاید از حوصله جوامع امروزی خارج باشد
مواد مغذی نیاز به دانش اولیه برای کار کردن با تجهیزات دارد نیاز به دانش اولیه برای تنظیم مواد مغذی و pH با تجهیزات مخصوص دارد که کمی پیچیده تر است
بیماری ها و خطرات در محیط کشت هیدروپونیک کلیه بیماری های مربوط به محیط کشت خاکی حذف می شوند اما اگر آلودگی وارد سیستم شود به کل آن سرایت می کند در معرض تمامی آفات و بیماری هایی است که از طریق خاک منتقل می شوند
نگهداری و مراقبت در سیستم هیدروپونیک می توانید با تجهیزات مختلف نیاز به بررسی 24 ساعته را حذف کنید در سیستم خاکی باید به شکل دستی دائما کوددهی کنید و وضعیت تجهیزات را چک کنید
نرخ تولید محصول یا بازدهی در محیط کشت هیدروپونیک به خاطر در دسترس بودن دائمی مواد غذایی و جذب کارآمدتر نرخ تولید محصول چندین برابر است در مقایسه با هیدروپونیک محصول کمتری تولید خواهد شد
سرمایه اولیه نسبت به محیط کشت خاکی سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارد که با تولید محصول بیشتر جبران می شود سرمایه اولیه کمتری در مقایسه با دیوار سبز هیدروپونیک نیاز است

قیمت دیوار سبز هیدروپونیک

مهمترین بخشی که هزینه اصلی دیوار سبز هیدروپونیک را تشکیل می دهد، خرید تجهیزات هیدروپونیک است که بسته به نوع تجهیزات، ابعاد دیوار و هدفی که دارید متفاوت خواهد بود. شما می توانید با همکاران ما تماس بگیرید تا بهترین مشاوره را دریافت نمایید. برای خرید کودهای آلی و ارگانیک از بهترین برندهای جهانی نیز می توانید در بخش مربوطه توضیحات صدها محصول را مشاهده کرده و به شکل تکی یا پکیجی خریداری نمایید.

4.6/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *