برای انتخاب و خرید بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور ابتدا باید با ویژگی های این درخت آشنا شوید. درخت انگور (Vitis spp.) یکی از درختانی است که نیاز به کود زیادی ندارد چون ساختار ریشه ای عمیق آن کمک می کند تا مواد غذایی را از عمیق ترین نقاط خاک هم جذب کند. معمولا کود مناسب درخت انگور کودی است که درصد عناصر NPK آن 10-10-10 یا نزدیک به این اعداد باشد و به عبارتی تعادل کاملی بین عناصر فسفر، پتاسیم و نیتروژن برقرار باشد. با رعایت این نکته مهم و خرید بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور می توانید انگورهایی شیرین و خوشمزه داشته باشید. در ادامه به شما کمک می کنیم تا صرف نظر از محیط کشتی که دارید اعم از تجهیزات کشت هیدروپونیک، ایروپونیک و غیره بتوانید از بهترین کودها برای رشد سریع درخت انگور خود استفاده کنید.

عملکرد بهترین کود درخت انگور

با توجه به اینکه گفتیم درخت انگور به کود زیادی نیاز ندارد این سوال مطرح می شود که کودهای 10-10-10 یا کودهایی که نسبتا تعادلی بین عناصر مختلف خودشان دارند چگونه به پربارتر شدن و رشد سریع درخت انگور کمک می کنند؟

سه عنصر اصلی این کودها یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم به طور کامل و در حد نیاز درخت انگور یا مو وجود دارد. نیتروژن موجود در کود به نمو کامل انگور کمک می کند چون برگ های با کیفیتی ایجاد می شود که با حداکثر کارایی نور خورشید را به مواد غذایی تبدیل می کنند. عنصر فسفر هم به رشد عالی ریشه ها و تقویت آنها کمک می کند تا قند و مواد غذایی کافی جذب گیاه شده و در نهایت میوه ای آبدار، شیرین و خوشمزه تولید شود. پتاسیم هم در تولید انگور سالم و مقاوم در برابر بیماری ها دخیل است بنابراین میوه بسیار با کیفیت و درجه یکی خواهید داشت. به همین دلیل بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور باید حتما این عناصر را داشته باشد.

عملکرد بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور

مقدار مصرف و بهترین زمان کود دهی درخت انگور

بهترین زمان کوددهی درخت انگور بسیار مهم است. به طور کلی درختان انگور حدودا به 4 سال زمان نیاز دارند تا میوه بسیار با کیفیت به شما بدهد اما می توانید به کمک کود مناسب درخت انگور که ما در اینجا بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور را معرفی خواهیم کرد، این مدت زمان را کمتر کنید. برخی افراد سال کاشت را کوددهی نمی کنند ولی برخی دیگر هم 7 روز پس از کاشت درخت انگور، حدود 250 گرم از کودی که NPK آن 10-10-10 هست را اطراف تنه درخت می ریزند.

کود را در اطراف تنه درخت به شکل دایره ای بریزید به طوری که حدود 30 سانتیمتر از هر طرف فاصله داشته باشد و با درخت انگور بعدی نیز 1 متر فاصله داشته باشد. با این کار کود درخت انگور داخل خاک حل شده و به ریشه های گیاه می رسد بدون اینکه باعث سوختگی درخت شود. در سال دوم، 450 گرم از کود را با فاصله 50 سانتیمتر از درخت و با فاصله 2.5 متر دورتر از گیاهانی که ضعیف تر هستند و 30 روز قبل از شکوفه زدن درخت انگور در اطراف آن بریزید. از سال سوم به بعد حدود 6 گرم از کود را 30 روز قبل از شکوفه زنی به پای درخت بریزید.

این شیوه مصرف بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور برای کودهای معمولی با NPK تعادلی 10-10-10 گفته شده که در انتهای مطلب بهترین کودهای خارجی را با شیوه مصرف معرفی خواهیم کرد.

شرایط خاک برای استفاده بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور

برای رشد سریع درخت انگور فقط استفاده از بهترین کود کافی نیست بلکه باید وضعیت خاک را نیز هر ال چک کنید تا pH مناسب داشته باشد. برای اینکار می توانید دستگاه pH سنج خریداری کنید یا میزان اسیدیته و یا آلکالین بودن خاک را چک کنید. pH خاک مناسب بین 5.5 تا 6 است که در کنار بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور نتیجه فوق العاده ای خواهید گرفت. بنابراین باید خاکتان کمی اسیدی باشد.

استفاده از آهک دولومیتی برای افزایش pH خاک در بالای منطقه ریشه ای به افزایش pH کمک می کند که معمولا 2.2 کیلوگرم از آهک دولومیتی برای هر 9 متر مربع کافیست. برای کمتر کردن pH خاک هم می توانید از 900 گرم سولفور استفاده کنید.

شرایط خاک برای رشد سریع درخت انگور

چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

خیلی از افراد سوال می پرسند که برای رشد سریع درخت انگور چه کنیم؟ تا اینجا توضیح دادیم که باید علاوه بر استفاده از بهترین کود برای رشد سریع درخت مو و یا انگور، باید pH خاک هم چک کنید. اما علاوه بر این موارد، باید عناصر منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی هم چک کنید.

  • منیزیم

اگر در تست خاک متوجه شدید که منیزیم کافی نیست می توانید به ازای هر 9.5 متر مربع، نیم کیلوگرم از نمک اپسوم استفاده کنید.

  • فسفر

اگر خاک شما فسفر کمی داشته باشد حتی با استفاده از بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور هم نتیجه خوبی نخواهید گرفت بنابراین می توانید از تریپل فسفات به اندازه 250 گرم یا سوپر فسفات به اندازه 100 گرم برای هر 10 متر مربع استفاده کنید.

  • پتاسیم

اگر خاک پتاسیم کمی داشت می توانید به عنوان کمکی از پتاسیم سولفات به اندازه 350 گرم یا 4.5 کیلوگرم ماسه سبز آلی استفاده کنید. اگر کمبود پتاسیم متوسط باشد باید 1.3 کیلوگرم و در کمبود شدید پتاسیم 2.7 کیلوگرم از پتاسیم سولفات را استفاده کنید.

  • روی

عنصر روی به گرده افشانی، هورمون سازی و تقویت عملکرد گیاه کمک می کند و کمبود آن باعث توقف رشد برگ و ساقه و کاهش تولید میوه می شود. بهترین زمان استفاده از مکمل روی، در فصل بهار، یک هفته قبل از شکوفه زنی یا هنگامی است که درخت انگور پر از شکوفه شده باشد. مکمل روی باید به میزان 45 گرم به ازای هر 3.7 لیتر استفاده شود.

  • کود هیومیک اسید

برای رشد درخت انگور چه باید کرد و در کنار عناصر چه کودی هم لازم است؟ کود هیومیک اسید به عنوان یک کود آبی و درجه یک به رشد پر سرعت و کیفیت حداکثری درختان انگور کمک می کند، به تصفیه خاک کمک کرده و pH خاک را تنظیم می نماید و میزان آهن و نیتروژن و اکسیژن را هم بیشتر می کنند. هیومیک اسید بیشتر نقش کلاته کنندگی عناصر مختلف را بر عهده دارد تا رسوب نکنند و ریشه ها به راحتی جذب کنند. از هیومیک اسید یکبار هنگام کاشت درخت انگور و دیگری زمان باردهی استفاده می کنند. هیومیک اسید را یا پای درخت می پاشند یا در سیستم آبیاری می ریزند.

روش های استفاده از بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور

خرید کود برای رشد سریع درخت انگور کافی نیست بلکه باید روش های استفاده هم بدانید که در کنار بهترین زمان کود دهی و میزان مصرف کود نتیجه عالی و مدنظرتان را رقم خواهد زد. رایج ترین روش های استفاده از کود برای رشد درخت انگور، کودپاشی روی سطح خاک، اسپری کردن کود مایع روی پوشش گیاهی و یا تزریق کود مایع درخت انگور به داخل سیستم آبیاری است.

در طی فاز رشد و نمو میوه ها، گیاهان و درختان انگور به پتاسیم زیادی نیاز دارند تا به طور کامل برسند. فسفر هم چون نقش زیادی در نقل و انتقال مواد غذایی دارد همیشه مورد نیاز است. عنصر فسفر در طی اولین سال های پس از کاشت درخت انگور، سیستم ریشه ای قوی ایجاد می کند. از طرفی در بسیاری از موارد خاک ها اسیدی می شوند که اجازه استفاده و جذب کافی فسفر با به گیاهان نمی دهند که در این صورت از کودهای حاوی فسفر پنتا اکسید کمک می گیرند. کلسیم نیز برای رسیدگی میوه و ایجاد رنگ طبیعی و رسیدن به تولید عالی مورد نیاز است.

اولین موقع و بهترین زمان استفاده از بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور، در ماه بهمن است. پس از چند هفته کودهای اوره در شروع دوره رشد پوشش برگی گیاهان را بیشتر می کنند. برخی از کشاورزان و پرورش دهندگان گیاهان و درختان نیز از کودهای حاوی نیتروژن استفاده می کنند و برخی هم از کودهای گرانولی که آزادسازی آهسته ای درون خاک دارند استفاده می کنند.

پس از آن از کودهای حاوی پتاسیم نیترات کمک می گیرند تا بلوغ درخت انگور سریعتر باشد و محققین عقیده دارند پتاسیم انگور را به رنگ قرمز تیره در می آورد. در بازار کودهای مختلفی به عنوان بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور معرفی شده اند ولی اینکه واقعا چه کودی برای رشد درخت انگور خوب است بسته به نوع خاک، سن گیاه، سیستم آبیاری، شرایط محیطی، گونه گیاهی و ترکیبات کود بستگی دارد.

در دوره بلوغ، گیاهان به کودهایی که پتاسیم بالا و نیتروژن کمی دارند نیاز پیدا می کنند چون همه انرژی و مواد غذایی صرف تولید شکر و مواد فنولی و آروماتیکی می شود. زمان کوددهی هم بسته به گونه گیاه و درخت انگور متفاوت است. مثلا برخی افراد از این کودها در زمین های آبیاری نشده استفاده می کنند، برخی هم از مدل های گرانولی بر روی سطح خاک می پاشند و برخی هم با کمک سیستم آبیاری از کود برای رشد سریع انگور با 50% نیتروژن و پتاسیم و 75% فسفر استفاده کرده و منیزیم را بر روی خاک می پاشند.

مابقی نیتروژن و فسفر در مرحله میوه دهی و مابقی پتاسیم هم در طی 3 تا 4 مرحله استفاده می شود. در مناطقی که کلسیم کربنات خاک زیاد است، فقر آهن مشاهده می شود. در این حالت باید از کود آهن برای درخت انگور استفاده کرد یا این کود درون سیستم آبیاری ریخته می شود یا به شکل اسپری روی پوشش برگی می ریزند. با این حال کود آهن برای درخت انگور به تنهایی کافی نیست و صرفا به عنوان مکمل در چنین مناطقی توصیه می کنید. فقر آهن در محیط کشت درختان انگور با علائمی مثل زرد شدن برگ ها، کوتاه شدن شاخه ها، کلروز برگ های جوان، لکه های قهوه ای بر روی پوشش گیاهی، شکننده شدن و ضعیف شدگی شاخه های درخت انگور همراه است.

روش های کود دهی به درخت انگور

بهترین کودها برای رشد سریع درخت انگور

برای رشد بهتر درخت انگور چه باید کرد؟ رشد سریع انگور نیازمند بررسی و رعایت نکات زیادی است که یکی از مهمترین آنها استفاده از کود مناسب است. پس از شناخت کود شیوه مصرف و مقدار مصرف آن را بدانید. ما در ایران سان لایت به منظور رشد سریع درخت انگور از کودهای درجه یک با استانداردهای جهانی رونمایی کرده ایم که با قیمت عالی به فروش می رسند.

ما در ادامه بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور را که تمامی مواد غذایی، عناصر و ویژگی های گفته شده علاوه بر هیومیک اسید را دارند معرفی می کنیم که شما می توانید با کلیک بر روی هر کدام به صفحه محصول منتقل شده و ضمن بررسی قیمت، ویژگی ها و نحوه مصرف را مطالعه نمایید. دقت داشته باشید شاید لازم باشد چند مورد از این محصولات را با یکدیگر خریداری کنید که با توجه به توضیحات هر محصول و مشاوره رایگان انتخاب نمایید.

نکته:

با توجه به اینکه حفظ pH در کنار استفاده از بهترین کود برای رشد سریع انگور الزامی است، می توانید برای افزایش یا کاهش pH از بهترین کودهای بازار استفاده کنید که به ترتیب تحت نام برند بایوبیز در حجم های مختلف به فروش می رسند: کود کاهنده پی اچ بایوبیز کود افزاینده پی اچ بایوبیز

بنابراین می توان جزو لیست بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور قرار داد.

نکته:

کود ادونس فلاولس فینیش و کود گروتک فاینال فلاش نیز برای شستشوی نهایی محیط کشت از بقایای کود گیاهی و جلوگیری از overfertilization توصیه می شود.

کود فیدینگ بوستر | Green House Feeding Booster

1,100,000تومان7,500,000تومان

کود ادونس B-52

1,500,000تومان3,800,000تومان
4.4/5 - (47 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *