هیچ محصولی یافت نشد.

اتاق کشت گیاه چیست ؟

اتاق کشت گیاه به اتاقی گفته می شود که تمامی شرایط لازم و حیاتی برای کشت گیاه را فراهم کند. این شرایط عبارتند از: دمای مناسب، نور کافی، رطوبت مناسب و گازهای گلخانه ای. اگر هریک از موارد بالا رعایت نشود رشد گیاه متوقف و یا با مشکل رو به رو خواهد شد. پس اگر شما نیز قصد ساخت اتاقی مناسب برای گیاه یا گیاهان خود دارید باید جزء به جزء این نکات را رعایت کنید.

 

مشاهده قیمت های باکس رشد گیاه 

 

نور موردنیاز اتاق های کشت گیاه معمولا توسط نور مصنوعی و چراغ های رشد گیاه تامین میشود . لامپ های رشد گیاه از ال ای دی های فول اسپکتروم ساخته می شوند که طیف نور موردنیاز گیاه را تامین میکنند و نور خورشید را برای گیاه شبیه سازی می کنند.

 

شرایط لازم برای اتاق کشت گیاه چیست؟

 

 

اتاق کشت گیاه

همه گیاهان برای رشد مناسب به آب، رسیدن نور کافی و مواردی که در ابتدا گفته شد نیاز دارند پس بدیهی است اگر ما بخواهیم اتاقی مناسب برای کشت بسازیم باید تمامی شرایط لازم برای گیاه را با توجه به نوع آن مشخص کنیم .

زیرا همه گیاهان را نمی توان در یک محیط و با یک شرایط نگهداری کرد زیرا هر گیاه شرایط مختص به خود را دارد از جمله مقدار رطوبت کافی، مقدار نور مورد نیاز در روز، مقدار نور مورد نیاز در شب، مقدار نیاز به آب، دمای مناسب، مقدار رطوبت خاک و…

اگر قصد کشت یا پرورش گیاهان تجاری را دارید باید تمامی شرایط را در تمامی فصول سال رعایت کنید و تمامی حوادث طبیعی نظیر طوفان، سیل، سرمای شدید که سبب یخ زدگی گیاه می شوند و… را کنترل کنید تا درچار خسارت نشوید.

پس برای فراهم کردن تمامی شرایط و جلوگیری از خسارت نیاز به ساخت یک محیط مناسب که تمامی شرایط را داشته باشد نیاز داریم و این محیط اتاق کشت می باشد. با توجه به نیاز روزافزون بازار به گیاهان، صیفی جات و… در فصل های مختلف سال با کشت گلخانه ای می توانیم این محص ولات و گیاهان را در تمامی فصول سال داشته باشیم.

همچنین این کشت گلخانه ای در کشاورزی بسیار سودآور بوده و به نوعی تجارت محسوب میشود و شما می توانید با سرمایه اولیه خود در این محیط سرمایه گذاری کنید که در کنار سرمایه باید مدیریت درست برای بهترین مکان برای احداث گلخانه، نوع گلخانه و پوشش مناسب نیز لازمه موفقیت در این تجارت می باشد.

 

گلخانه یا اتاق کشت گیاه

اتاق کشت گیاه به مکان محدود و مشخصی گفته می شود که شرایط محیطی مناسب رشد گیاهان را با توجه به منطقه ی نگهداری گیاه در فصل های مختلف سال را کنترل کند.
و به عبارت دیگر تمامی شرایط برای کشت و رشد گیاه به صورت مصنوعی طراحی شود.
این اتاق ها به دو دسته ثابت و متحرک دسته بندی می شوند. اتاق های گلخانه ای ثابت همانند یک خانه بوده و مصالحی که در ساخت آن استفاده می شود از نوع پایدار و با دوام می باشد و تا سال ها قابل استفاده است. اتاقک های متحرک مانند یک چادر می باشند که مقاومت و ماندگاری بالایی ندارند.

مناسب ترین مکان احداث اتاق کشت 

اولین گام در کشت گیاه ساخت گلخانه یا همان اتاق رشد گیاه می باشد که این قسمت باید جدا از ساختمان های دیگر باشد.
حال باید بررسی کنید که نوع گیاه شما چیست و به چه مقدار نور نیاز دارد.

اگر نیاز به نور بالا نداشته باشند می توانید گلخانه های متصل به هم بسازید که در هزینه هم صرفه جویی کرده باشید.

اما اگر قصد ساختن گلخانه ای مستقل دارید باید آن را در محلی دورتر از ساختمان ها بسازید که در این صورت هزینه های زیادی باید در قبال آب و برق و راه اندازی سیستم های حرارتی پرداخت نمایید اما در عوض گیاه نور بیشتری دریافت می کند. توجه داشته باشید که همیشه جهت گلخانه های متصل به هم باید به سمت جنوب باشد تا بتواند حداکثر نور را دریافت کند.

اتاق های کشت در اندازه های مختلف وجود دارند که کوچکترین اندازه ای که از آنها میتوان ساخت چیزی حدود 18 تا 19 متر مربع می باشد.

 

ویژگی های اتاق مناسب برای کشت گیاه:

اتاق کشت گیاه در وهله ی اول باید نور متناسب با گیاهیی که میخواهیم کشت کنیم را داشته باشد، پس باید نور مصنوعی که انتخاب می کنید چیدمان صحیح و قابل کنترل داشته باشد.

بوجود آوردن شرایطی طبیعی یکسان در تمام فصول نظیر مدت زمان تابش نور، کنترل دما و… یا به عبارت دیگر شبیه سازی محیطی مناسب برای کشت.
حال به صورت مجزا در زیر به بررسی عوامل تاثیرگذار در رشد گیاه و اهمیت و نحوه کنترل آن ها می پردازیم.

نور: نور در اتاق کشت حکم خاک در کشت زمینی را دارد و مهم ترین منبع انرژی برای گیاه می باشد. طبق تحقیقات و پروژه هایی که در زمینه تاثیر نور بر رشد گیاه صورت گرفته برای فتوسنتز،

اتاق کشت گیاه

اتاق کشت گیاه

رشد نشا با لامپ رشد گیاه 

 

برای هر گیاه طول موج نور و مدت زمان تابش متفاوت است و با توجه به نیاز گیاه باید تنظیم شوند.

اما مدت زمان متوسط تابش و نیاز گیاهان به نور حداقل 8 و حداکثر 16 ساعت می باشد که به نوع گیاه بستگی دارد.
اگر مدت زمان تابش نور به طور دقیق صورت نگیرد مشکلاتی نظیر کوچک شدن سایز برگ ها و نازک شدن ساقه ها، کاهش پیدا کردن غلظت کلروفیل و… به علت تابش کم برای گیاه پیش خواهد آمد.

و بلعکس اگر شدت تابش نور بیش از اندازه باشد در این صورت با گرم شدن برگ ها و تبخیرآب با تخریب گیاه رو به رو می شوید.
برای اتاق کشت نورهای مصنوعی متفاوتی وجود دارد که به نوع گیاه بستگی دارد.

این نورها توسط لامپ ها ایجاد می شود که انواع آن عبارتند از:
لامپ های رشته ای معمولی، فلوروسنت، جیوه ای، نئون، LED و… که در بین این لامپ ها نوع لامپ های رشته ای به علت تولید گرمای زیاد برای گیاه مناسب نیستند وبه گیاه آسیب
می رسانند و بلعکس نوع LED آن کم ضررترین و یا بی ضررترین می باشد که به راحتی می تواند در نزدیک ترین حالت به گیاه قرار بگیرد و آسیبی به گیاه و برگ های آن نمی رساند.
توجه داشته باشید که پس از راه اندازی نور در اتاق کشت باید هفته ای یکبار تمامی سیستم های آن چک و شدت نور توسط ترموالکتریک اندازه گیری شود.

دما

دما یکی دیگر از عوامل مهم و ضروری برای اتاق کشت می باشد و باید تبادلات گرمایی بین گیاه و محیط به درستی صورت گیرد. یکی از عواملی که تاثیر به سزایی در تولید گرما دارد تابش می باشد که در اثر نور لامپ به وجود می آید پس خنک سازی محفظه از عوامل ضروری می باشد.

برای اندازه گیری دما سنسورهای مختلفی نظیر ترمومتر، ترمیستور، ترموکوپل و… وجود دارد و مکان مناسب برای نصب این سنسورها باید به گونه ای باشد که همه ی محیط را بتواند تحت پوشش قرار دهد. سنسورها به صورت اتوماتیک عمل می کنند و با کاهش یا افزایش بیش از حد دما فعال می شوند.

 

اموزش ساخت لامپ رشد گیاه 

رطوبت

رطوبت نیز عامل تاثیر گذار برگیاه می باشد و اگر رطوبت گیاه به اندازه کافی نباشد و تبخیرآب به درستی صورت نگیرد گیاه تخریب می شود. پس سنسورهای رطوبت سنج نیز باید در اتاق کشت نصب شود. سنسورهای رطوبت باید منظم چک شوند چون با تغییر شرایط ممکن است تنظیم های آن بهم بریزد.

غلظت دی‌اکسید کربن


میزان غلظت دی اکسید کربن نیاز به کنترل مرتب ندارد و اگر تهویه مناسب در اتاق به درستی صورت گیرد و  محیط عاری از میکروب باشد گازها به راحتی تبادل می شوند . پس برای کنترل غلظت دی اکسید کربن فقط کافیست تهویه مناسب را در اتاق فراهم کنید.

بنابراین اگر قصد تهیه اتاق کشت گیاه برای بررسی آزمایشگاهی و یا تجاری دارید نکات بالا را در نظر داشته باشید تا انتخاب درستی را داشته باشید.